Skal man overhovedet tjene penge på Facebook?

Topchef fra Fortune 500 firma synes virksomheder, der forsøger at kommercialisere Facebook er griske og ufølsomme.

Måske er det slet ikke meningen, at Facebook og andre sociale samlingssteder skal være galoperende pengemaskiner i en ny økonomi. Måske skal de bare være et sted, vi mødes uden at blive forstyrret af ubudne annoncører og hyperaktive sælgere.

Det synspunkt hælder Proctor og Gambles chef for interaktiv annoncering Ted McConnell til. På en konferrence svarede han på de enedeløse spekulationer om, hvordan man tjener en skilling på Facebook.

"Min reaktion på de spekulationer er både som forbruger og annoncør. Hvad i himlens navn får jer til at tro, at man skal tjene penge steder, hvor en eller anden fyr slår op med sin kæreste," sagde han ifølge AdAge.com.

I det hele taget mener han at terminologien i web 2.0 er malplaceret.

"Når vi kalder det for brugerskabte medier driver vi rovdrift. Hvem siger, at det overhovedet er et medie? Et medie er noget, man kan købe og sælge. Medier ejer noget. Brugerne forsøger ikke at generere indhold. De forsøger at føre en samtale. Så det virker en smule arrogant, at vi forsøger at kidnappe deres samtaler, deres tanker og følelser og gøre det til noget, vi kan tjene penge på," sagde han.

Han understreger, at det er hans personlige mening, men siger samtidig, at han ikke vil købe bannerannoncer på Facebook for sin arbejdsgiver.

I begyndelsen af november var der 120 millioner aktive brugere på Facebook. Ifølge Wikipedia forventer Facebook et underskud på 50 millioner dollars i år.

Læs mere http://adage.com/digital/article?article_id=132606">her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse